مهاجرت چه بر سر روابطمان می‌آورد؟ چالش‌ ها برای زوجین

15 دقیقه مشاوره رایگان با هر رواندرمانگر جهت آشنایی بیشتر خدمات

خدمات روانشناسی برای فارسی زبانان کل دنیا

مهاجرت چه بر سر روابطمان می‌آورد؟

بعدا بخوان

0 مورد

تاریخ انتشار

14 ژانویه 2024

دسته بندی

,

عنوان های این مقاله

اگر این مقاله مفید بود امتیاز دهید.

0 / 5. 0

عنوان های این مقاله
مهاجرت چه بر سر روابطمان می‌آورد

روزها از پی هم می‌آیند و می‌روند و در این بین بیشترین خبری که می‌شنویم “مهاجرت” است. هر که را می‌شناختیم یا رفته است، یا دارد می‌رود، یا قصد رفتن دارد. ‎مهاجرت پدیده بسیار پیچیده‎ای است و ابعاد مختلف زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما یکی از مهم‎ترین تاثیرات آن بر روی روابط عاشقانه‌مان است. آنهایی که با هم قرار است مهاجرت کنند با یک سری مسائل روبرو می‎شوند، و آنهایی هم که فقط یک نفرشان قرار است برود با مسائلی دیگر.

مهاجرت چه چالش‌هایی برای زوجین دارد

مهاجرت چه چالش‌هایی برای زوجین ممکن است ایجاد کند؟

درست است که مهاجرت با کسی که دوستش داریم ممکن است بسیار آسان‎تر از مهاجرت به تنهایی باشد، اما اگر کمی بخواهیم دقیق شویم درمی‌یابیم که آن هم چالش‌های خاص خودش را دارد، چالش‌هایی که فقط رنگ و بوی متفاوتی دارند. افراد پس از مهاجرت برای سازگار شدن با محیط و فرهنگ جدید، نیاز دارند که هویت‌شان، ارز‌ش‌ها و باورهایشان و حتی نقش‌های قبلی که در کشور مبدا داشته‌اند را بازبینی کنند و آنها را مجددا از نو تعریف کنند.

زوجین یک چالش اضافه‎تر هم دارند و آن تعریف مجدد نقش‌ها در زندگی مشترک‌شان است. نقش‌هایی که در زندگی مشترک در کشور قبلی کارکرد داشتند ممکن است در کشور جدید کارکرد خود را از دست بدهند. چرا که آن هویت جدیدی که ما پس از مهاجرت برای خود شکل می‎دهیم، ممکن است به طور مستقیم بر روی رابطه با شریک عاطفی‌مان تاثیر بگذارد.

به طور خاص زوجینی که از کشوری سنتی و مذهبی مثل ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می‎کنند، ممکن است با مشکلات بیشتری در زمینه بازتعریف نقش‌ها روبرو شوند. به طور مثال اگر شما و همسرتان در زندگی مشترک‌تان در ایران کاملا قائل به تقسیم نقش‌ها و وظایف به شیوه‎ای سنتی بوده‌اید و پس از مهاجرت فقط یک کدام از شما شروع به زیر سوال بردن نقش‌های قدیمی کرده باشد، قطعا با چالش‎هایی روبرو خواهید شد.

مطالعه بیشتر : زوج درمانی

زنی را در نظر بگیرید که در ایران به خانه‌داری و بچه‌داری مشغول بوده و اکنون پس از مهاجرت تمایل به تحصیل و کار خارج از خانه پیدا می‎کند، اما با مخالفت همسر خود روبرو می‌شود. یا مردی را در نظر بگیرید که پس از مهاجرت دیدگاهش نسبت به نقش‌های سنتی زن و مرد تغییر می‎کند و به این باور می‎رسد که در زندگی مشترک زن و مرد هر دو باید کار کنند، اما همسرش یا دوست ندارد کار کند یا به هر دلیلی امکان کار کردن را ندارد.

 

تصمیم به مهاجرت را چه کسی گرفته است؟

وقتی ما با شریک عاطفی خود مهاجرت می‎کنیم، یکی از مهم‎ترین موضوعات این است که آیا ما با هم به چنین تصمیمی رسیده‎ایم؟ یا یک طرف خود را با تصمیم دیگری همراه کرده است؟

همانطور که بالاتر هم گفتیم مهاجرت پدیده پیچیده‎ایست و با فراز و نشیب‎های زیادی همراه است. وقتی شما و شریکتان با یکدیگر هم‎نظر اید و هر دو با رضایت قلبی قدم در این راه می‌گذارید، ادامه مسیر و چیره شدن بر سختی‎هایش بسیار آسان‎تر خواهد بود.

از سوی دیگر وقتی فقط یکی از شما مهاجرت را انتخاب می‎کند و دیگری برای حفظ رابطه یا به دلایلی دیگر همراه می‌شود، مسیر دشوارتر خواهد شد. در چنین حالتی ممکن است آن فردی که رضایت قلبی به مهاجرت نداشته، به هنگام پیش آمدن مشکلات همه چیز را از چشم دیگری ببیند و چنین طرز فکری به مرور به رابطه‌تان آسیب بزند.

در حالی که اگر بخواهیم واقع‌بینانه‌تر به موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که درست است که آن فرد از ابتدا مهاجرت را انتخاب نکرده و به آن راضی نبوده است، اما در نهایت تصمیم همراهی را خودش گرفته است. بنابراین نمی‎توان مسئولیت‌ همه چیز را بر گردن دیگری انداخت.

رابطه لانگ دیستنس و مشکلات آن

رابطه لانگ دیستنس و مشقت‌هایش

اما همیشه زوجین باهم موفق به مهاجرت نمی‌شوند و رابطه آنها ممکن است به شکل لانگ دیستنس ادامه پیدا کند. معمولا اولین سوالی که در مورد رابطه لانگ دیستنس مطرح می‌شود این است که :”اصلا فایده داره؟ اصلا کار می‎کنه؟”

واقعیت این است که شواهد متفاوتی وجود دارد، به همین دلیل در مورد این موضوع هم مانند بسیاری از موضوعات دیگر نمی‎توان بدون بررسی فاکتورهای دیگر نظری داد.

یک موضوع بسیار مهم دیدگاهی است که شما به به رابطه لانگ دیستنس و آینده‎ آن دارید. تحمل این حجم از دوری و تنهایی بدون امیدوار بودن به اینکه عاقبت روزی قرار است شما در کنار هم باشید بسیار دشوار خواهد بود. اگر در رابطه لانگ دیستنس هستید یا به شروع چنین رابطه‌ای فکر می‎کنید، خوب است با شریک خود به وضوح در مورد تصوری که هر دو از آینده دارید حرف بزنید.

برای رزرو وقت به صورت آنلاین یا از طریق واتس اپ اقدام کنید

قابل درک است که شاید صحبت کردن در مورد چنین موضوعی دشوار باشد، اما این حق شماست که بدانید تصور فرد مقابلتان از رابطه چسیت. اگر هر دو هدفی مشترک داشته باشید بهتر می‎توانید سختی‎ها و چالش‎های رابطه لانگ دیستنس را دوام بیاورید و صمیمیت را حفظ کنید.

در مورد تعهد در رابطه لانگ دیستنس و تعریفی که هر کدام از تعهد دارید حرف بزنید. شاید تعریفی که شما از تعهد دارید با تعریف فرد مقابتان کاملا متفاوت باشد و خود این می‎تواند شروع‎کننده مشکلات بسیار بزرگی باشد. اگر قرار است تفاوتی هم در دیدگاهتان وجود داشته باشد، چه بهتر که همان ابتدای راه متوجه آن شوید.

راجع به انتظارات و توقعات خود در رابطه لانگ دیستنس حرف بزنید. به هر حال چون این رابطه متفاوت است با روابط متعارف همیشگی، انتظارات و توقعات متفاوتی نیز ممکن است در آن ایجاد شود. در مورد نوع ارتباط و میزان ارتباطی که دوست دارید با هم داشته باشید صحبت کنید.

اینکه چه ساعت‌هایی از روز می‎توانید با هم صحبت کنید، تماس تصویری را ترجیح می‎دهید یا صوتی، تا چه حدی دوست دارید از جزئیات روز هم باخبر باشید، با سکس تصویری راحت اید یا نه و بسیاری موضوعات دیگر. همه اینها مسائل به ظاهر کوچکی اند که به مرور زمان می‎توانند کیفیت یک رابطه عاشقانه لانگ دیستنس را تحت تاثیر قرار دهند. به طور کل سعی کنید در مورد هر آنچه در این رابطه دوست دارید و دوست ندارید شفاف سازی کنید تا بحث‌ها احتمالی در آینده را به حداقل برسانید.

مهم‏ترین موضوع نیز وضعیت سلامت روان و کیفیت حال درونی شما است. رابطه لانگ دیستنس به خودی خود اضطراب‌آور است و افرادی می‌توانند بهتر از پس این اضطراب‌ها بر بیایند که خودشان سطح پایین‎تری از پریشانی روانی را تجربه می‌کنند.

به طور مثال کسانی که پیش از مهاجرت با اختلالاتی در حوزه سلامت روان روبرو بوده‌اند، پس از مهاجرت ممکن است اختلالشان شدت بگیرد و یا عود کند. از سوی دیگر فردی که سلامت روان بالاتری دارد و می‎داند چگونه با استرس‎ها و تنش‎ها مقابله کند، می‎تواند عملکرد بهتری در رابطه لانگ دیستنس داشته باشد.

مطالعه بیشتر : ساختن یک رابطه خوب، رویا یا واقعیت ؟

همچنین خوب است قبل از شروع چنین رابطه‎ای خود و ناامنی‎هایی که در درون دارید را بهتر بشناسید. فردی که ناامنی‌های خود را نمی‌بیند و جای زخم‌های قدیمی خود را بلد نیست، در رابطه لانگ دیستنس به دلیل کیلومترها فاصله جغرافیایی ممکن است است عدم امنیت و اضطراب بیشتری را تجربه کند. فردی که به طور کل با اعتماد مسئله دارد، در رابطه لانگ دیستنس ممکن است درگیری‎هایش بیشتر از قبل ‎شود.

به طور کل همیشه برای شروع هر رابطه سالم و پایداری گفته می‎شود بهتر است اول خودمان و گره‎های درونی‎مان را بشناسیم. در رابطه لانگ دیستنس نیز این موضوع چندین برابر بیشتر صدق می‎کند. بنابراین اگر در حال حاظر در یک رابطه‎ لانگ دیستنس هستید یا می‎خواهید که چنین رابطه‌ای‎ را شروع کنید، خوب است قبل از هر چیزی به سلامت روان‎تان رسیدگی بیشتری کنید تا بتوانید رابطه باکیفیت‎تر و ماندگارتری بسازید.

نظرات شما ارزشمند است

نشانی ایمیل شما محفوظ می ماند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − شش =

شما با موفقیت عضو خبرنامه شده اید.